Cookie

Samstag, 24. Juli 2021

Nietzsche (24): Arnon Grunberg und Nietzsche

In der Volkskrant vom 24. Juli hat Arnon Grunberg unter dem Titel „Lezenslessen“ einen Essay über seine Leseempfehlungen für seinen kleinen Sohn Alyosha (und alle zwischen 0 und 18) veröffentlicht.

 

Abbildung Volkskrant - Typex

Außer dem Struwwelpeter und Max und Moritz kommt darin auch Nietzsche vor:

 

„Een paar jaar later las ik Zo sprak Zarathustra van Friedrich Nietzsche (1844-1900), weer een boek dat ik niet begreep maar dat diepe indruk op mij maakte. Zo wilde ik ook schrijven en zo begón ik ook te schrijven. Eerst maar een citaat: ‘Angst namelijk – dat is het erf- en grondgevoel van de mens; vanuit angst is alles te verklaren, erfzonde en erfdeugd. Uit de angst is ook mijn deugd voortgekomen, die ‘wetenschap’ heet.’ Camus en zijn theorieën over het absurde zijn me dierbaarder, tegenover Camus sta je als lezer (en schrijver) op gelijke hoogde, althans die illusie heb ik, tegenover Nietzsche blijf je een kluns. Nietzsche is onontbeerlijk. De schoonheid van de pathetiek die ons even verzoent met het onverzoenlijke.” (De Volkskrant, Boeken & Wetenschap, p. 4)

 

Grunbergs Meinung über Camus im Vergleich zu Nietzsche und zu Nietzsche selbst teile ich.


Abbildung Volkskrant Typex


Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen